Itse kävin keväällä 2008 Balilla ja lähimaastossa reissaamassa ja ehdottomasti kannattaa kokeilla surffausta - se on kuitenkin THE juttu mitä siellä tehdään.
- kouluun paikan päällä vai bongataanko joku satunnainen konkari opastamaan?
Itse bongasin ns. satunnaisen konkarin. Niitä piisaa rannalla, kesällä mahdollisesti jopa riesaksi saakka. Koulujakin tuntui olevan ainakin muutama ja ryhmiä opettajineen vedessä.
- Mistä löytyy hyvät opettajat?
Tuskin kukaan ihan hirveän tarkkaa opetusta antaa, itselle neuvottiin rannalla laudalle nousemista ja asentoa, vedessä sitten oikea-aikaista melomista ja random vinkkejä. Sama meininki tuntui kouluillakin olevan eli ohjaaja tsemppaa vedessä mukana ja huutaa koska tehdä mitäkin.
- Onko kallista?
Itse maksoin laudan vuokrasta ja aamupäivä+iltapäivä -opetuksesta 200rp (eli 200 000 rupiaa) eli ~14€ nykyisen kurssin mukaan. Lauta oli parhaat päivänsä nähnyt mutta riitti kyllä hyvin opetteluun. Tuo oli ennen varsinaisen kauden alkua joten en tiedä miten hinnat muuttuvat.. ja olisi tuostakin ehkä saanut vielä tingittyä. Koulujen hinnoista en tiedä mutta mainoskylteissä varmaan lukee. Ainakin yhdellä kouluryhmällä oli uv-säteilyltä suojaavat paidat ainakin eli mahdolliselle extrahinnalle saanee myös jotain katetta.
- Missä rauhalliset harjottelu biitsit?
Itse opettelin Kuta Beach:lla joka siinä Kutan edustalla on. Hiekkaranta joten siinä mielessä turvallinen, hulluja virtauksiakaan ei pitäisi olla eli rannasta ei pääse lipsahtamaan avomerelle ihan helpolla. Miinuksena varmaan se että kesällä aallot ovat käsittääkseni todella tukossa aka täynnä aka kansoitettuina. Keväällä tuota ongelmaa ei vielä ollut mutta eipä ollut niin hyvää aaltoakaan.
- Vinkkejä amatööreille?
Homma käy käsille, siis se jatkuva melominen takaisin aallonmuodostumispaikkaan. Uiminen etukäteen vois auttaa tuohon, etenkin vapaauinti? Lisäksi auttaa jos ei yritä aina meloa vasta-aaltoon takaisin.. eli surffais aallon reunaan asti ja sitten melomalla kiertäis sivukautta takaisin. Tämä tietty vaatii sitä että pysyy pystyssä aallon reunaan saakka

Mitäs vielä.. jos aalto menee ohi eikä ehdi nousemaan laudalle, kannattaa olla varovainen jos jatkaa mahallaan liukumista eteenpäin - vauhtia kertyy ja väkeä voi olla tiellä.. eli kontrolli kunnossa. Vähän niinku laskettelurinteessä konsanaan!
Tuollaisia fiiliksiä itsellä aiheesta, kokemusta ei siis todellakaan ole kuin sen muutaman päivän verran mutta sen verran oppi että hauskaa puuhaa on ja uudelleen pitää päästä kokeilemaan