Sukeltajia?

Kaikki aktiviteeteista reissussa ja kotona.

Sukeltajia?

Postby Piippu » 17-06-2005 00:46

Sellaista vain kyselisin että onko joukossanne sukeltajia ja mites sitten sukellukset maailmalla? Onko sukellus reissut ihan erikseen vai otatteko aina esim omat perusvälineet ja sukellatte jos mahollista?

Itse olin just mietinnyt et jos vaikka thaikkuihin lähtee niin pakkohan siellä on vedenalle päästä, mutta ei nuita romppeita hirveesti viittis roudailla
Nuorena haaveilee, vanhana muistelee!
Piippu
Newbie

Postby sixtus » 17-06-2005 09:17

Tuskin paljoo kandee roudailla omia kamoja messissä, on sen verran edullista toi laitevuokraus. Tietty oma maski+snorkkeli kandee ottaa pykälään.

Ite kävin Koh Taolla OWD:n vasta tossa muutama kk sitten ja ihan kiukkuhimot sukeltamiseen kyllä jäi! Noh ens talvena sitte Advanced samoilla mestoilla ja sit vielä kans Malesiaan sukeltelemaan. Myös Malesiassa kamojen vuokraus on niin edullista etten pidä järkevänä mitää kamojen roudaamista. Myös Indoista olen kuullut, että siellä ei ainakaan kannata roudaa omia kamoja messissä, sillä sukelluksista saa vain jonku naurettavan -10% alennuksen mikäli on kamppeet omasta takaa.

Epäilisin et ylipäätänsä tuolla SEA:n alueella päivävuokra koko setille on ihan max. 20eur paikasta riippumatta.
sixtus
Explorer

Postby Riuttasammakko » 17-06-2005 12:46

Mua kyllä sukellus kiinnostaa todella paljon. Lähinnä vedenalaisen elämän takia. Seuraavalla reissulla menen kyllä ehdottomasti sukelluskurssille. Myös sukellusopaskurssille olen suunnitellut meneväni, mutten tiedä mitä herra lääkäri on asiasta mieltä...
Riuttasammakko
Traveller

Postby sixtus » 17-06-2005 13:35

Riuttasammakko wrote:Mua kyllä sukellus kiinnostaa todella paljon. Lähinnä vedenalaisen elämän takia. Seuraavalla reissulla menen kyllä ehdottomasti sukelluskurssille. Myös sukellusopaskurssille olen suunnitellut meneväni, mutten tiedä mitä herra lääkäri on asiasta mieltä...

Kandee ihan ehdottomasti mennä. Ite en ollu ennen kurssia läheskään niin täpinöissä tosta sukelluksesta ku muut frendit jotka oli mukana. Ekan kerran ku painuttiin mereen ni jopas vaihtu mieli:)

Eka sukellus on jotain niin käsittämätöntä!
sixtus
Explorer

Postby T-Walker » 17-06-2005 13:46

Oma maski tosiaan riittää. Noin sukellusmukaavudenki kannalta kannattaa roudaa mukana, vaikka pystyiski vuokraan. Ja rantaleikeissä sitä tarvii anyway.

Brasiliassa alkovat vähän nihkeileen, ku ei ollu omia räpylöitä, mut kaivovat sit kuitenki kannen alta jotku Cousteaun-aikaset flipperit. Olivat hieman isot ja irtoilivat välillä jalasta, mut loppujen lopuksi hoitivat tehtävänsä.

Tietenki jos on sukua bigfootille, niin voi olla lainaräpsköjen kans ongelmii.
I didn't think it was physically possible, but this both sucks and blows. -- Bart Simpson
T-Walker
Wanderer

Postby T-Walker » 17-06-2005 14:12

sixtus wrote:
Riuttasammakko wrote:Mua kyllä sukellus kiinnostaa todella paljon. Lähinnä vedenalaisen elämän takia. Seuraavalla reissulla menen kyllä ehdottomasti sukelluskurssille. Myös sukellusopaskurssille olen suunnitellut meneväni, mutten tiedä mitä herra lääkäri on asiasta mieltä...

Kandee ihan ehdottomasti mennä. Ite en ollu ennen kurssia läheskään niin täpinöissä tosta sukelluksesta ku muut frendit jotka oli mukana. Ekan kerran ku painuttiin mereen ni jopas vaihtu mieli:)

Eka sukellus on jotain niin käsittämätöntä!

Mulla toi eka dyykki ei ollu niin ruusuinen. Kävin kurssin suomessa lokakuun lopulla. Vesi oli viis asteista (märkäpuvulle hieman vilee). Kamat vaihdettiin avokalliolla -8 asteen lämpötilassa ja raikkaassa syystuulessa. Sukellushanskatki oli niin jäässä et piti kaataa termospullosta kuumaa vettä, et ne sai käteen.

Pohjaan ku päästiin niin siellä oli autioo ku saharassa ja aina ku joku pamautti oppikirjan mukaan polvet edellä mutapohjaan niin näkyvyys katos kokonaan. Ei auttanu ku painua takas pintaan ettiin divemasterii. Niin ja vedenalaisestaelämästä. Sitä oli mateenpoikasen verran.

Kaikesta huolimatta tai johtuen koukahdus sukellukseen oli välitön. Niin ja kannattaa Suomessaki sukeltaa. Jotenki siitä saa paremmat kicksit ku bongaa esim hauen ku vaikkapa miljoonavärisen korallifisun.
I didn't think it was physically possible, but this both sucks and blows. -- Bart Simpson
T-Walker
Wanderer

Postby sixtus » 17-06-2005 14:33

T-Walker wrote:
Mulla toi eka dyykki ei ollu niin ruusuinen. Kävin kurssin suomessa lokakuun lopulla. Vesi oli viis asteista (märkäpuvulle hieman vilee). Kamat vaihdettiin avokalliolla -8 asteen lämpötilassa ja raikkaassa syystuulessa. Sukellushanskatki oli niin jäässä et piti kaataa termospullosta kuumaa vettä, et ne sai käteen.

Pohjaan ku päästiin niin siellä oli autioo ku saharassa ja aina ku joku pamautti oppikirjan mukaan polvet edellä mutapohjaan niin näkyvyys katos kokonaan. Ei auttanu ku painua takas pintaan ettiin divemasterii. Niin ja vedenalaisestaelämästä. Sitä oli mateenpoikasen verran.

Ymmärrän=) Koh Taolla on hiukka eri olosuhteet, jotka tietty vaikuttaa sukelluskokemukseen aika reippaasti.

Missä suomessa kandeis käydä sukeltelemassa? Hangossa kuulemma on jotain iha ok spotteja ja saattaa olla näkyvyyttäkin parhaimmillaan sellaset 8-10m. Olis tarkotus kesällä käydä ainakin kerran fiilistelemässä.
sixtus
Explorer

Postby Piippu » 17-06-2005 20:44

Kyllä toki Suomessa kanattaa sukeltaa, kun meillä on viel niin hienoja paattejakin tuolla pohjalla. Huomenna taas Hangoon, mutta tosin vain OWD-oppilaiden seurassa.

Ite just kelailin et tyyliin maski ja vaikka räpylät mukaan ja loput kamat sitte vuokraa. Se on vaan sukeltaminen niin paljon mukavampaa kun on omat tutut kamat, kuten viimeksi thaikuissa, joka oli kyllä puhtaasti sukellusreissu.

Riuttasammakko jos PADI:n Divemaster(yleisimmät oppaat) kurssia meinaat, niin ekahan pitää käydä OWD, AOWD ja Rescue Diver -kurssit sekä ensiapukurssi, jonka lisäks pitää viel olla vastuuvakuutus(mielellään DAN:in) sekä viel Padin jäsen maksut. Kestää jonki aikaa käydä noi kaikki ja ainakin Suomes menee massii jonku verran. Maailmalla tietyst nopeemmin ja halvemmin, mut ne kurssit on sit vähän mitä on.

Ite kävin just viime vuonna DM-kurssin ja aatellu just lahtee esim thaikkuihin oppaaks.
Piippu
Newbie

Postby T-Walker » 19-06-2005 18:23

sixtus wrote:
Missä suomessa kandeis käydä sukeltelemassa? Hangossa kuulemma on jotain iha ok spotteja ja saattaa olla näkyvyyttäkin parhaimmillaan sellaset 8-10m. Olis tarkotus kesällä käydä ainakin kerran fiilistelemässä.

Hanko on kyl kyvä paikka. Pitää vaan kattoo levätilanne. Joskus siellä on semmosta leväpuuroo et ei eteensä nää. Hangossa on myös hyvä pydystellä kampeloita. Niitä saa ihan paljain käsin kii (karhee iho tarttuu hyvin kiinni sukellushanskoihin.

Saimaalla on kans paikoin yli kymmenen metrii näkyvyyttä. Puruvesi on ehkä saimaan alueen parhaimmistoo.
T-Walker
Wanderer

Postby Piippu » 19-06-2005 21:27

Olin just kurssilaisten kans hangos viikonlopun, ni kyl noi ranta kohteet on aika levän peitos. Puistovuores oli viel ihan hyvä nakyvyys, mut polarin rannastipahti aika lähelle nollaa, ku oli upponallen porukka kyntänny sitä pohjaa ihan urakalla.

Kyl siis kanattaa jollain paatil lähtee pois ihan rannast jollekki hylylle, mut kyl Hankoon voi lähtee ihan chillaanki.
Piippu
Newbie

Postby DivePro » 12-02-2006 18:12

Sukelluskouluttajana suomessa, thaimaassa, australiassa toimineena ja noin 30 maassa sukeltaneena sanoisin:
- Jos vaan jaksat raahata omat kamat, kannattaa aina! okei kyl maailmalta saa halvalla hyviäkin vuokrakamoja, mut omat on aina omat eli sopivan kokoiset, huolletut jne.

Itse reissaan useinmiten nimenomaan sukeltamaan, joten käytännössä aina kaikki mukana. Joka tapauksessa, jos reissu suuntautuu lämpöisiin maihin, on mulla vähintään perusvälineet, sukellustietokone ja usein kevyt puku messissä.
it's a better place down there
DivePro
Wanderer

Postby Piippu » 19-02-2006 12:32

DivePro kenellä oot ollu hommissa tuolla maailmalla ja kuinka helpost niit kouluttajan hommia saa? Ite hommasin OWSI:n paperit syksyllä ja ois tarkotus lähtee maailmalle(thaimaa) kouluttajaks, kunhan saa vaan ensin intin käytyä.
Ja kaipa sitä rahaa pitää olla jonku verran säästössä ennen ku lähtee?
Piippu
Newbie

Postby DivePro » 19-02-2006 18:11

Piippu wrote:DivePro kenellä oot ollu hommissa tuolla maailmalla ja kuinka helpost niit kouluttajan hommia saa? Ite hommasin OWSI:n paperit syksyllä ja ois tarkotus lähtee maailmalle(thaimaa) kouluttajaks, kunhan saa vaan ensin intin käytyä.
Ja kaipa sitä rahaa pitää olla jonku verran säästössä ennen ku lähtee?

Olen työskennellyt sekä kavereiden/tuttujen omistamille dyykkikeskuksille että omaan piikkiin (osakkaana sukelluskeskuksessa). Nimistä sen enempää.... :lol:

Thaimaasta, erityisesti Phuketista saat duunia verrattain helposti, etenkin jos suomen lisäksi taipuu toinen kotimainen, mut vähintään lontoo. Thaimaasta löytyy muutama suomalainenkin putka, joista voit kysellä hommia, mutta myös ruotsalaisomistuksessa olevat firmat (joita on useita esim Phuketin alueella) mieluusti ottavat riviin yhden suomalaiskouluttajan, sillä suomalaisiakin asiakkaita yllätys yllätys riittää. Jos ei muuten, niin aurinkomatkojen ja vast lomalaisia, jotka ovat potentiaalisia introlaisia + kurssilaisia.

Ei muuta, kun googletat alan firmoja ja pistät sähköpostia menemään. Kannattaa ainakin joku alustava diili pyrkiä sopimaan ennen lähtöä, jottei aivan tyhjän päälle lähde. Saa äkkiä onnennokkijan maineen, jos vaa ilmestyy paikan päälle ruikuttaa duunia. Tietty jos massii löytyy ni mikäs siinä. Usein, kun olet sen ensimmäisen duunisi saanut on jatkossa helpompaa sillä piirit on pienet ja tutustut hyvin nopeesti "kilpailijoiden" omistajiin jne ja siitä se sitten etenee. Eli vaik ensimmäinen mesta ei oliskaan se unelmatyönantaja, kannattaa vähän aikaa purra hampaita. Tietty sukeltaminenhan se tärkeintä on, busineksesta viis!

Suurin osa dyykkikeskuksista Thaimaassa maksavat kouluttajille/divemastereille kämpän, safkat duunipäivinä, kenties mopon vuokran. DM:t ei välttämättä juuri muuta saakaan, paitsi osuuden asiakkaiden tipeistä, mutta kouluttajat tyypillisesti saavat x bahtia/euroa per kortitettu oppilas. Näistä tietty löytyy variaatioita ihan joka lähtöön. Ei sukelluskouluttajan hommista kannata kuvitella hirveesti rahaa kotiin kantavansa ellei itse omista edes osaa busineksesta, mutta ei tod. tarvi kituakaan. Itse ainakin elin ainakin paikallisella mittapuulla mitattuna varsin leveesti. Ja moni asiakashan niin kovin mielellään vie kouluttajan kurssin päätteeksi syömään/bilettämään, joten en omista juomistani joutunu kovin usein pulittamaan.... :D

Hommaa avoimet lentoliput ja sen verran fyrkkaa, että pärjäät yhden kuukauden omillasi. Loput kyllä saat varmasti kasaan.

HUOLEHDI siitä, että sulla on asiaankuuluva viranomaisen myöntämä työlupa (tulee leima passiin). Eli vaadi työnantajaa huolehtimaan asiasta tai jos haluat pelata varman päälle ni kustanna itse. Nimittäin aika ajoin ainakin mun siellä asustellessa teki turistipoliisi muiden viranomaisten kanssa tehoratsioita dyykkikeskuksiin ja työluvattomia kouluttajia kaikista euroopan maista häädettiin kerralla kymmeniä maasta. Sit onkin ihmettelemistä et miten pääsis takas...
DivePro
Wanderer

Postby DivePro » 19-02-2006 18:43

Niin ja sen verran tuli vielä vinkkiä mieleen, että koska sulla on "vasta" OWSI paperit ni yks varteen otettava vaihtoehto saada duunia on mennä ensin itse kurssille. Eli menet johonkin lukuisista Thaimaan IDC tasoisiin mestoihin vaikka EANx -kouluttajakurssille tai vast. Samalla kun hankit itsellesi lisää kokemusta (ja kysyntää työmarkkinoilla), tutustut muihin kouluttajiin, firman johtoon jne. Siinä kun sopivassa raossa vihjaat, että olisit itsekin kiinnostunut tekemään töitä ao alueella, on hyvin todennäköistä, että nakki viuhahtaa hyvinkin nopeasti. Tyyliin: "meil alkais huomenna yks kurssi, mut kouluttaja on sairas/krapulassa/kadonnut jne. Haluaisitko hoitaa?" Kohtaa huomaat, että niitä kursseja oli enemmänkin... Toimii!
DivePro
Wanderer

Sukelluskaupat ja hinnat?

Postby Rok'n'roll Sääm » 27-01-2008 23:22

Minkälainen hintataso Thaimaassa on verrattuna Suomeen. Itse katselin pari kauppaa, missä hinnat oli jopa kalliimpia ku Suomessa..?!
Deep dive makes you feel alive.
Rok'n'roll Sääm
Newbie

Postby sixtus » 28-01-2008 12:06

Puhut nyt siis ilmeisesti varusteista? Kyllähän nekin pääosin ovat huomattavasti härmän hintoja edullisempia. Sama pätee käytännössä kaikkeen sukeltamiseen liittyvään.
Better to burn out than fade away
sixtus
Explorer

Postby Rok'n'roll Sääm » 28-01-2008 19:02

Juu sukelluskamoista oli kysymys. Regu ja räpylät pitäis ostella.
Deep dive makes you feel alive.
Rok'n'roll Sääm
Newbie

Return to Aktiviteetit