Equadorista Peruun: mikä on paras reitti

Maat Meksikosta Chileen.

Equadorista Peruun: mikä on paras reitti

Postby Reetuli » 17-03-2007 11:40

Hei reissaajat valaiskaa mua jos henkilökohtaista kokemusta.

Matkaani Galapagos-saarille ja lattareihin tässä suunnittelen, en ehdi olemaan paikalla kuitenkaan kuin maksimissaan kuukauden. Tarkoitus oli ensin että kiertäisin Equadoria, Perua, Kolumbiaa ja Boliviaa mutta nyt ajan puutteen takia ajattelin rajata reissun Equadoriin ja Peruun ja sit tietty menen sinne Galapgokselle. Kun esim Boliviakin on 3000 kilsaa Equadorista, sisäiset lennot on kalliita kun lattareissa ei vielä kuulemma ole halpislento-kulttuuria ja bussilla kestäisi matkustaa liian kauan.

Eli:

Reittini olis lento Quitoon, sieltä lento Galapagokseen, sitten saaria ympäri laivalla, sieltä lento takaisin Quitoon. Tähän mennessä kaikki safkat, lennot ja majoitukset on hoitanut siis Kilroy ja Mondo, mutta sitten tästä eteenpäin mun pitää tulla toimeen omillani eli enää sisäisiin lentoihin ei ole varaa. Ajattelin kuitenkin hoitaa sen paluulennon Limasta (tää sisältyy vielä hintaan) ja nyt kyselisinkin parasta reittiä bussilla Equadorista Limaan. Equadorissa ja Perussa mulla on siis aikaa pyöriä noin kolme viikkoa, eli mitä kaikkea kannattais tehdä, aktiviteetteja, viidakkoseikkailuja ym? Ja mitä paikkoja ei saa jättää väliin? Kokemuksia rajanylityksestä? Ja fiiliksiä tolla alueella yksinreissaamisesta kaipailisin erityisesti tytöiltä.

Sitten ajankohdasta: onko kukaan ollut paikalla loka-marraskuussa? Valitettavasti en pääse reissuun joulu-kesäkuun välillä, jolloin siellä olisi paras ja lämpimin ilmasto, ja kesän jälkeen kuulemma lämpötila nousee vaan johonkin 20-asteeseen max. Onko ollu silti hyvät tunnelmat vai onko majapaikoissa tullut vilu?
Reetuli
Explorer

Postby Miksu » 21-03-2007 03:13

Rajanylityksestä kirjottelin joku aika tonne Ecuador topicciin sieltä voipi käyä kattomassa. Mut mitäköhän Perussa kannattas tehä.. hmm... Iquitos on ihan makee mesta, eli se on maailman suurin kaupunki johon ei pääse teitä pitkin, eli se sijaitsee sademetsässä Amazonin rannalla. Mut jossei haluu lentolippuja ostaa (Lima-Iquitos-Lima n.100€ muistaakseni) niin se lautta matka kestää 3-5 päivää, eli jos on vaan kolme viikkoa ikaa, ni se voi olla vähän liian vähän.

Ecaudorin rajalta Limaan löytyy kyllä muutamia ihan kivoja mestoja myös. Esim Mancora, joka on chillailu/biitsi mesta, jonka rannoile tulee kuulemma yhdet maailman parhaista surffiaalloista (en osaa varmasti sanoa, koska en tiedä surffaamisesta mitään), ja siellä on surffikouluja, joten aloittelijatkin pääsee testaamaan. Mancorassa on vuoden ympäri todella lämmintä, kuten miltei kaikkialla Perun pohjois-osissa.

Jos taas historia kiinnostaa niin Trujillossa voi käydä Chimu kulttuurin raunioilla (pre-inka), mikäs sen hiekkakylän nimi nyt taas mahto olla... hmm... Chan chan muistaakseni ja lähistoltä löytyypi myös kuulemma vaikuttavat (itse en ole käynyt) kuun ja auringon temppelit. Muuten en tosin itse kauheasti pitänyt Trujillosta. Pieni mutta meluisa. Tosin trujillosta löytyy myös Huanchacon ranta, mikä on ihan kiva paikka. Tosin tätyy muistaa, että Trujillo on jo sen verran etelässä, että vaikka loka-marraskuussa ei tarvitse palella ei siellä mitään liian lämmintäkään ole.

Sitten hieman Liman eteläpuolelta löytyy aavikon reunalla oleva Ica, joka on Perun tärkeintä viini seutua, eli siellä voipi vierailli viinitiloilla tai lähteä ajelulle aavikolle ja laskea dyynejä alas laudalla.

Sitten on tietysti Cuzco ja macchu picchu eli vitusti länkkäreitä ja melko kallista. Tosin täytyy myöntää, että Cuzco on kyllä ympäristöineen kaunis paikka. Ja vuoristossa sitten on yöllä kylmä, mutta toreilta ostetut laaman villa vaatteet pitää kyllä lämpimänä :)

Eli jos haluaa vuoristoon, mutta ehkä hieman vähemmän turisteja, niin Huaraz voisi olla sopiva paikka. Siellä pitäsi päästä andeille trekkaamaan ja muuta mukavaa. En tosin osaa tarkemmin sanoa, koska en ole siellä itse ollut.

Etelä osasta löytyy vielä Arequipa ja sen ympäristön kanjonit, Puno ja Titicaca järvi.

Olennaisinta Perussa (ja koko Etelä-Amerikassa matkustamisessa) on se, että välimatkat ovat todella pitkiä, eli bussissa varmaan saa istua ihan tarpeeksi. Esim. Equadorin rajalta limaan on n. 20 tuntia, sama aika Limasta Bolivian rajalle, ja ehkä n. 18 tuntia Limasta Cuzcoon. Mutta muuten bussilla matkustaminen on suht kivutonta, eikä minulla ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia.

Eli tässä nyt jotain... jos mietyttää niin saa kysyä. En tosin takaa, että osaan vastata mitään :D
Miksu
Newbie

Postby Reetuli » 21-03-2007 11:33

Kiitos valtavasti!:) Mancora ja Huaraz alko kiinnostamaan...en malta odottaa.
Reetuli
Explorer

Return to Latinalainen Amerikka